Stacks Image 763

Waarom elk bedrijf een content marketing strategie zou moeten hebben

Stel je als ondernemer eens voor wat het met je bloeddruk doet als de krantenkoppen morgen schreeuwen dat Facebook, LinkedIn en Twitter hun deuren hebben gesloten? Bezorgt dit beeld je de nodige stress? Dan is het hoog tijd om je hele aanwezigheid op social media eens nader onder de loep te nemen en je online marketing strategie drastisch bij te stellen.
Laag bereik

Het is namelijk geen ijzingwekkend beeld uit een film of boek. Het kan zo maar waarheid worden. Neem Facebook. Dit bedrijf stelt voortdurend zijn algoritme bij. Daarmee bepaalt het hoeveel, of beter gezegd hoe weinig, van je volgers jouw berichten te zien krijgen.

Momenteel schommelt dat organische bereik, afhankelijk van verschillende factoren, ergens tussen de 2 en 20 %. Dus van al je moeizaam verzamelde volgers ziet maar een klein deel jouw berichten.

Wil je dat ook al je andere volgers, mensen dus die aangegeven hebben geïnteresseerd te zijn in nieuws over jouw bedrijf, bereiken, dan zul je daarvoor moeten betalen.

Voorwaarden

Ook media als Twitter en LinkedIn veranderen voortdurend hun algoritmes. Daarmee stellen ze hun eigen voorwaarden waaronder jij als ondernemer hun mediakanalen mag gebruiken, voortdurend bij.

Jij hebt veel tijd en geld geïnvesteerd in het opbouwen van een groot netwerk aan volgers, maar bedrijven als Facebook, LinkedIn en Twitter bepalen uiteindelijk op welke wijze je er op hun kanalen contact mee kunt hebben.

Nachtmerrie
De nachtmerrie kan zelfs zo groot worden dat je al die zorgvuldig opgebouwde volgers op een ochtend zomaar kwijt bent.

Dat loopt niet zo’n vaart, denk je? Kijk naar ooit massaal aanbeden kanalen als My Space en Hives die ter ziele gingen. Ook het met veel beloftes voor ondernemers in de markt gezette Google+ stijgt momenteel het water steeds meer naar de lippen. Na veel onrust rond Twitter was de hashtag #TwitterRIP recentelijk trending.

Er zijn bedrijven die de afgelopen jaren miljoenen aan advertentiekosten hebben geïnvesteerd in het creëren van een netwerk op Google+ en Twitter. Sluiten deze diensten dadelijk de deuren, dan zijn ze die investeringen gewoon kwijt.

Recentelijk maakte Twitter bekend dat het bedrijf zijn videodienst Vine gaat opheffen. Ook in Vine hebben bedrijven lange tijd energie, tijd en geld gestoken om daar een grote schare volgers te creëren. Dat is dus allemaal uiteindelijk voor niets geweest.
Drijfzand
Bouw je als ondernemer het fundament voor je online marketing op dit soort kanalen waar je totaal geen controle over hebt, dan kan je bedrijf in grote problemen komen. Het is hetzelfde als je huis bouwen op gepachte grond. Als de landeigenaar besluit zijn land af te sluiten ben je je huis kwijt.
Content marketing strategie
Met een goede content marketing strategie neem je de controle weer volledig in eigen handen. Je wordt zelf weer de beheerder van jouw netwerk.

Het fundament voor een krachtige content marketing strategie is een geheel eigen platform dat jij wél zelf beheert, zoals de website van je bedrijf, gecombineerd met je blog, je podcast of een eigen videokanaal.

Daar publiceer je voortdurend sterke en waardevolle content. Richt je daarbij vooral op het oplossen van de problemen van jouw doelgroep. Op die manier word jij uiteindelijk dé online informatiebron in jouw niche waar je doelgroep zich toe wendt.

Je social mediakanalen gaan bij een goede content marketing strategie een geheel andere functie vervullen. Je zet ze in om je doelgroep naar jouw eigen platform te leiden. Social media worden hulpmiddelen en zijn niet langer de enige zuurstofbron voor je bedrijf om te overleven.
Bouw je bedrijf niet langer op gepachte grond. Neem de controle over je online netwerk weer in eigen handen met een sterke content marketing strategie.
Wil je meer weten over de kracht en waarde van een stevige content marketing strategie? Kom eens een kop koffie drinken. We vertellen je er graag over.
Terug

CONTENT MARKETING BLOG


Logo The Story Hunters

EIGENWIJZE MARKETING VOOR BEDRIJVEN DIE ANDERS DURVEN TE ZIJN.

Spraakmakende marketing en content die bedrijven laten groeien en merken onweerstaanbaar maken