Marketing Vraagbaak

Markerting termen en begrippen uitgelegd.

Wat is corporate storytelling.

Corporate storytelling is het identiteitsbewijs van je bedrijf.

De corporate story is als het identiteitsbewijs van een bedrijf, het DNA. Het laat zien waar de passie van een bedrijf vandaan komt en wat de drijfveren zijn. Het toont onomwonden waarom een bedrijf doet wat het doet.

De massaliteit van internet heeft veel bedrijven min of meer anoniem gemaakt. Het is daarom belangrijker dan ooit geworden om als bedrijf te laten zien WIE je bent in plaats van WAT je doet.

Van bedrijven die fietsen verkopen zijn er in een paar minuten Googelen ontelbare te vinden. Bedrijven die persoonlijk, pakkend, oprecht en passioneel vertellen WAAROM ze fietsen verkopen zijn er niet zoveel.

Klanten zoeken houvast en herkenning in de wirwar van internet. Ze willen weten wie er achter een product zit. Ze willen zich thuisvoelen bij een bedrijf omdat de drijfveren en passies van dat bedrijf aansluiten bij hun eigen belevingswereld, emoties en gevoelens. Ze willen het gezicht zien achter de bedrijven waar ze zaken mee doen.

Corporate storytelling is een daarom een uitstekend middel voor het vaststellen, vormgeven en funderen van een overtuigende bedrijfsidentiteit. Niet alleen extern maar ook intern. Want een overtuigende bedrijfsidentiteit is tevens een krachtig middel om het personeel binnen een bedrijf te motiveren, te inspireren en zich deel te laten voelen van het bedrijf.

Daarom is het hebben van een eerlijk, authentiek en aansprekend verhaal noodzakelijk geworden voor bedrijven. Een overtuigend en krachtig verhaal dat onomwonden laat zien WIE je bent en vooral WAAROM je gepassioneerd doet wat je doet.